تقریبا این روزها همه می دانند که می شود در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرد و نتیجه مطلوب گرفت. منشاء این تفکر نیز بعضا موفقیت های مقطعی برخی از فعالان شناخته شده در اطرافمان است. اما کمتر کسی می داند که اصول انجام برنامه ریزی تبلیغات در شبکه های اجتماعی به چه شکل است و چگونه به درستی می توان در این رسانه ها تبلیغ سفارش داد. متغیرهای بسیاری مانند بودجه در تبلیغات در هر رسانه ای موثر است. اما بدیهی است که تامین بودجه هنگفت برای تبلیغات، ضامن موفقیت نیست. کلید اصلی موفقیت در برنامه های تبلیغاتی ولو با 100 هزار تومان بودجه مصرفی، هدفگذاری دقیق مخاطبین و طراحی مناسب پیام برای تاثیرگذاری بر آنها در زمان مناسب است.
موسسه ای به نام CMI (Content Marketing Institue) هر ساله آماری برای فعالیت برندها در حوزه بازاریابی محتوایی (Content Marketing) منتشر می کند که این اطلاعات در غرب بسیار معتبر به شمار می آید و بر اساس آن برنامه ریزی های گسترده ای در کمپین های دیجیتال مارکتینگ صورت می پذیرد.
طبق اطلاعات منتشر شده از تحقیقات این موسسه در سال 2016، از میان کسانی که مشغول به اجرای برنامه های بازاریابی در سطح B2B (Business to Business) هستند، 51% معتقدند که تبلیغات در شبکه های اجتماعی یک از موثرترین متدهای تبلیغات است و خروجی آن نسبت به بودجه در نظر گرفته شده بسیار شگفت آور است. 47% از آنها نیز معتقدند رپورتاژ پست بسیار موثر تر از تبلیغ است. البته هر دو دسته هر دو شیوه ذکر شده را “باید” تلقی می کنند و می گویند که هر دو متد در کنار یکدیگر اثر بخشی مناسب روی مخاطبان هدف را ایجاد می کند. با این حال کارشناسان دیجیتال مارکتینگ همواره به دنبال شیوه های جدید جلب توجه مخاطبانشان در شبکه های اجتماعی می گردند و این پایان کار نیست.
اما در ایران با توجه به نحوه فعالیت کاربران، عمدتا برنامه های تبلیغاتی به سه شبکه اجتماعی Facebook و Instagram برای سطح عمومی تر از کاربران و Linkedin و Twitter برای مخاطبان حرفه ای تر محدود شده است.
همچنین بر خلاف اروپا و امریکا، ابزار پیام رسان Telegram در ایران بسیار محبوب بوده و تقریبا می توان گفت تمام کاربران گوشی های هوشمند در ایران از خدمات این ابزار روسی استفاده می کنند.
در ادامه به تبلیغات در اینستاگرام را به صورت کلان بررسی می کنیم.